Truckstop Alaska: Well & Agrimonia

Duon WELL öppnade kvällen på den internationellt erkända, Göteborgska, kulturinstitutionen Truckstop Alaska. WELL är en duo från Göteborg som spelar primitiv rock och gör det utan bas. Jag tror ofta på att begränsningar är till godo, så jag vill nog påstå att baslösheten som råder i bandet, kan vara något bra. Men det är inte det enda som gör att dom har ett eget sound. Det kanske låter konstigt om man säger att man placerat en reverbdränkt, shoegaze/indie-vokalist i ett garage-band, men jag tycker det funkar bra. Det gör att det sticker ut - att det inte låter som alla andra rock'n'roll-band. Även faktumet att det är ståtrummor får eviga plus-tecken från Never Understand. Tror detta var deras tredje spelning, och jag ser fram emot vad som händer i fortsättningen!

I princip samma dag AGRIMONIA släppte sin fjärde skiva, 'Awaken', så hittade deras första skiva tillbaka till mig vilket medförde ett par genomlyssningar innan för att friska upp minnet hur dom kan låta på skiva istället för live vilket varit så jag i huvudsak kommit i kontakt med bandet. AGRIMONIA håller sig någonstans inom post-metal men har flera punk/crust- och kanske till och med sludge-influenser och dom låter tillräckligt egna för att inte flyta samman med allsköns andra liknande band inom genren. Intrikata gitarrer med mycket melodi men överlag är det tyngd som är det viktigaste. Sånginsatser som nära på ger mig rysningar vid flera tillfällen. Det är rått och mörkt. Någon gång får jag en ACURSED-vibb. Ett kärt återseende var det utan tvekan.

Minuset var dock det låga ljudet, och jag vet att det inte är Truckstop Alaskas fel utan förmodligen trista kommungubbar och deras bestämmelser med decibelnivåer. Det gjorde det svårt att njuta fullt ut eftersom det inte direkt är en akustisk kvintett. Oavsett det tråkiga gnället från min sida på ljudnivå så är Truckstop Alaska utan tvekan ett av Sveriges bästa ställen och det vore en skam om det tvingas stänga ner. Dessa, samt flera andra aktörer i "Göteborgs underjord", är de som bidrar mest till Göteborgs mest spännande kulturella yttranden och jag vill igen uttrycka min rädsla för repressalierna från kommun och ordningsmakt som pågått under ett par år. Jag vill inte ha likriktad kultur! Jag vill inte tvingas flytta härifrån för att alla musikscener utom det vedervärdiga Stinky Fingers dör ut. Helvete!

Kommentarer

Anonym sa…
Att dra parallellen till shoegaze vad gäller sången i Well visar på total musikalisk historielöshet. Typisk väldigt ung hipster som bara ser 90-talet som retro och inte har några äldre referenser än så. Dagens musiktips till skribenten blir tidiga Skeletal Family. ;-)

Populära inlägg i den här bloggen