Slaktkyrkan: Holograms & The KVB

Förbandet, THE KVB, överraskade mig med sitt poppiga synthdrönande. Hade inte hört en enda sekund av dom innan konserten. Många gitarrpartier, och de gångerna de vokala insatserna var mer blasé, kändes verkligen inspirerade av JESUS AND MARY CHAIN. Fast överlag var det mer en flytande känsla. Nästan lite SPACEMEN 3 eller BEACH HOUSE, fast injicerade med en liten dos av de tidigare nämnda skotska hjältarna. Men jag vill ändå påstå att dom delarna finns i just SPACEMEN 3 till att börja med, så det kanske är främst detta dom influerats av? Fast detta gjort av och för en senare generation. Och det är väl så att jag är mer benägen att gilla gitarrväggar än synth-dito. Oavsett var det en bra spelning fastän alldeles för lång. Projektionerna var inget jag gick igång på heller, det kändes som att dom bara fanns där, men hade utan tvekan saknat dom om dom inte hade haft några. Men om man påstås vara lika mycket ett visuellt band som ett auralt förväntar jag mig mycket mer än det där.

HOLOGRAMS. Ett band jag missat två gånger i Göteborg. Kändes bra att äntligen få se dom. Tyckte om nya skivan (som flugit lite under radarn) fastän den inte hade lika mycket hittar som de föregående två utan kändes mer pompig (i brist på andra ord) och ibland släpig. Släpigt monumental? Detta menar jag dock inte på ett negativt sätt, jag gillar som sagt skivan. Hur som helst var det ändå lite tur att det inte fläckade av sig helt på live-setet där det bjöds på väldigt blandat material och däribland många ösiga punk-låtar från tidigare plattor. Det kändes väldigt genomtänkt med blandat stök och lugn - att man ibland fick en paus. Stundtals får man snygga och medryckande gitarr-slingor eller till och med en visslad melodi. Ibland får man en svart bautasten släppt över huvudet. För att senare dansa bort den till en, för att vara post-punk, rasande 4-takt. Måste även tillägga en sak jag tänkte på; Ibland gillar jag överflödighet, ibland inte. I detta fallet tänker jag på vokalisterna, som låter så snarlikt att jag inte vetat att dom hade flera förrän nu när jag såg dom. Dock är det här ändå en sådan där överflödighet som väljer att gilla. Det finns liksom någon punk-dumhet i det som jag verkligen kan ta till mig. Det var bra och jag hoppas dom spelar i Göteborg snart igen så vi slipper sitta i bil i 10 timmar för att se dom.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen