Pish Club på Bengans Fik: Hotet & Guantanamo Baywatch

Efter några skivinköp på Linné Skivbörs, ett par föröl på Kelly's och Blackbird så stegade jag in på Bengans Fik några minuter innan HOTET (5/6) skulle köra igång. Det var från början till slut utmärkt. Vill typ starta band med varanda individ i bandet. Bra och coola och vartenda band som ger en känga till nazister får ett extra plus i kanten. Förstår inte hur man kan få tre trummor att låta så mycket och så bra. Notera tre trummor, inte tre trumset (det hade ju varit helt idiotiskt). Grymma djävla solon och hooks, kompgitarr som är lika stadig som en mosbricka och en go bas (som dock hördes lite dåligt). För att inte tala om sången som såklart är redigt massa grädde på moset. Visuellt blir det ju även bara bättre av att trumma samtidigt. Fattar det inte. Väntar fortfarande på skivan. Det här blev typ ett kärleksbrev. Men kort och gott var det verkligen en påminnelse om varför jag älskar punk och Göteborg.

Nästa band, som dessutom fått till en ordvits i sitt bandnamn, GUANTANAMO BAYWATCH (3/6), skulle avsluta kvällen. Typiskt Amerikanskt. Välslipat musikaliskt men i slutändan substanslöst. Det låter hyfsat bra men har inget eget. Känns som sagt som ett återkommande fenomen. Grundreceptet är väl dock tillräckligt för att tilltala mig till rimlig nivå men det lyckas inte ta sig dit. Mjukdistad Surfpop a la Burger Records. THE CRAMPS utan stök. Vet inte vad jag ska säga. Diggade trummisen och basisten. Spelade såklart även alldeles för länge men ursäktas för den här gången eftersom det var sista giget på månadslång turné. Publiken verkade vara djävligt peppade på dom också så det var kanske inte så konstigt att dom körde en lång spelning. Eventuellt blev det ett extranummer, men jag hann nog ta mig därifrån innan det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen