Festival Del Mar: Dag 1: Twin Pigs, The Underground Youth & School of 94

Nu är det exakt en månad sedan bland annat School '94, The Underground Youth och Twin Pigs smutsade ner dansbanan på Asperö som Festival del Mar Asperö gjort anspråk på över helgen. Jag hade ett stort tältsug men kändes onödigt att krångla till det och glad är jag för det i slutändan då det kom en och annan regnskur på natten. För det mesta kändes fredagen för mig mest som min sociala dag då man hann springa på diverse vänner och tjôta med dom och mest bara ta in den där festivalstämningen. Det var en bra dag. Men just banden var inget jag skulle höja till skyarna eller kanske inte ens upp på närmsta kulle. Flesta banden makade på i ganska slö takt och jag hade svårt att få igång mig själv. Det första jag spetsade öronen till lite extra till var SCHOOL OF '94 (3/6) där ALICE B är med. Ganska snart in i deras set uppstod dock någon form av tekniskt trassel som tog alldeles för lång tid att reda ut för att min energiska hjärna skulle kunna hantera det. Under tiden hände inte särskilt mycket på scenen heller så tillslut tröttnade jag tyvärr helt enkelt. Efter ett tags social paus spelade THE UNDERGROUND YOUTH (3/6) som någonstans hade någonting men kändes mer som dom emulerade, jag vet inte, kanske THE JESUS AND MARY CHAIN, CRYSTAL STILTS och något mer jag inte kommer på namnet på. Drönigt, skränigt och - kanske den bästa ingrediensen - ståtrummor. Men de lyckades ändå in riktigt sälja det. Mycket på grund av sången. Avslutande total-slakt (på det dåliga sättet) av en av SUICIDES bästa låtar, "Ghost Rider", gjorde att det tillslut var svårt att lämna dansbanan med annat än lite avsmak. Trummisen och basisten (som såg ut något som Sailor i Wild at Heart) borde starta ett eget band. Det hade utan tvekan blivit något bättre utav det. Sist ut för kvällen var Stockholms egna TWIN PIGS (5/6) som redan från start lyckades liva upp min annars ganska döda stämning. Det känns som att dom, utan att behöva anstränga sig eller göra det krystat, vet exakt vad dom behöver leverera på scen. Vet inte om jag tidigare pekat på det, men den lilla detaljen att dom har en synth istället för en bas gör att dom sticker ut ytterligare en bit från marginalen av dussin-hardcore (även om jag tror dom hade varit nästan lika strålande även med en vanlig rock-sättning). "Istället för" är visserligen konstigt att säga. Dom har helt enkelt en synth och ingen bas. Punkt. Det var bra från start till stopp. Nästan som att för en stund vara på Filler fast utomhus. Hade det här varit en wrestlingmatch så hade det inte ens behövts en domare för att utse TWIN PIGS till kvällens segrare

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen